مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:
تبلیغات محصولات سلامت محور در رسانه های ارتباط جمعی قابل اعتماد نیست
تبلیغات محصولات و خدمات سلامت محور در رسانه های ارتباط جمعی داخلی و خارجی و فضای مجازی قابل اعتماد نیست.

مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:
تبلیغات محصولات سلامت محور در رسانه های ارتباط جمعی قابل اعتماد نیست
تبلیغات محصولات و خدمات سلامت محور در رسانه های ارتباط جمعی داخلی و خارجی و فضای مجازی قابل اعتماد نیست.
دکتر مصطفی صالحی زاده با بیان این مطلب و با اشاره به انبوه تبلیغات درخصوص محصولات سلامت محور در رسانه ها اظهار داشت: مطابق قوانین و مقررات، تبلیغات محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب رسان به سلامت و ارائه هرگونه اطلاعات نادرست و خلاف واقع که سبب گمراهی و فریب مخاطب شود، در رسانه های ارتباط جمعی داخلی و خارجی، ماهواره، اینترنت و فضای مجازی ممنوع می باشد.
مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده های دارویی دانشگاه طرح ادعاهای خلاف واقع در رابطه با خواص و اثرات درمانی، ترکیبات بکار رفته در محصول، ادعای داشتن مجوزها و گواهینامه های مختلف از مراجع و دستگاه های داخلی و بین المللی و درج علائم و یا نشان های خاص با هدف اغوا و فریب افکار عمومی را نمونه هایی از ارائه اطلاعات نادرست، مشمول مجازات و پیگیرد قانونی بر شمرد.
وی افزود: فهرست اقلام وکالاهای آسیب رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء مصرف، هر ساله توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کارگروهی با مسئولیت این وزارت و با عضویت وزارتخانه های اقتصاد و دارایی، بازرگانی، رفاه، تامین اجتماعی، صنایع و معادن تهیه و به تمامی دستگاه ها و مراکز ذیربط ابلاغ می شود.
دکتر صالحی زاده درخصوص چگونگی تشخیص اصالت داروها ویا اقلام آرایشی و بهداشتی خارجی و وارداتی توسط مردم نیز گفت: تمامی اقلام دارویی، آرایشی و بهداشتی وارداتی که در داروخانه ها، فروشگاه ها و مراکز مجاز داخلی عرضه می شوند، واجد برچسب کنترل اصالت و سلامت هستند.
وی گفت: این برچسب زرد رنگ، حاوی کد شانزده رقمی اختصاصی می باشد که توسط یک لایه محافظ پوشانده شده است و خریدار می تواند با خراش این لایه محافظ و ارسال کد به شماره اختصاصی 20008822 و دریافت پیامک تایید، در همان لحظه از سلامت و اصالت کالای خریداری شده مطمئن شود. مراجعه به آدرس اینترنتی ttac.ir و یا نصب اپلیکیشن ttac بر روی گوشی تلفن همراه را از راه های دیگر دسترسی به سامانه ttac است.
لازم به ذکر است به دلیل اهمیت موضوع، اولین کارگاه کشوری مقابله با تبلیغات غیرمجاز کالاهای سلامت محور با حضور دکتر شانه ساز، معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو و مدیران کشوری در تهران برگزار گردید.
روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
تهیه: محمدرضا یاوری/ تنظیم: مهدیه کیخوایی
comment