پی گیری حق مراجعان و پاسخگوئی وظیفه ماست؛
پاسخ روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به فیلم پر شده توسط یکی از شهروندان در خصوص نحوه ارائه خدمت به بیمار مبتلا به سرطان

پی گیری حق مراجعان و پاسخگوئی وظیفه ماست؛
پاسخ روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به فیلم پر شده توسط یکی از شهروندان در خصوص نحوه ارائه خدمت به بیمار مبتلا به سرطان
روز گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در این فیلم فردی ادعای می کند نوع بیماری به صورت بی محابا و بدون آمادگی قبلی به یک نفر از بیماران عزیز مبتلا به سرطان اعلام شده است. این فرد در ادامه این فیلم از هم استانی های عزیز دعوت می کند تا امور درمانی بیماران خود را در خارج از استان پی گیری نمایند.
متعاقب دستور فوری رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای پی گیری صحت و سقم موضوع و پی گیری نحوه ارائه خدمات به این بیمار عزیز، مشخص گردید که به احتمال قریب به یقین منظور این فرد، بیمار عزیزی بوده است که از بهمن ماه 1399 عموما در خارج از استان سیستان و بلوچستان تحت پی گیری و درمان بوده و متاسفانه در تیرماه 1400 با وضع عمومی نامناسب و مرحله انتهایی سرطان به بیمارستان علی ابن ابی طالب(ع) مراجعه نموده است و متاسفانه بدلیل شدت و وسعت بیماری 3 هفته قبل به رغم همه اقدامات درمانی که توسط تیم تخصصی و فوق تخصصی درمان برای ایشان صورت گرفته بود و از جمله 20 دقیقه عملیات احیا قلبی و تنفسی متاسفانه جان خود را از دست داد.
ضمن تکذیب ادعای مطرح شده در زمینه اعلام بیماری به مریض متوفی، این دانشگاه به دلائل اخلاقی و ضرورت حفظ اسرار تخصصی و خانوادگی بیماران از تشریح بیشتر موضوع معذور می باشد و در عین حال ضمن عرض تسلیت مجدد و ابراز همدردی با فرزندان و خانواده این بیمار عزیز سرطانی به استحضار می رسانیم کارشناسان حوزه نظارت بر درمان این بیمارستان مجددا پرونده ایشان را به صورت دقیق بررسی خواهند نمود تا در صورت اثبات هرگونه قصور و یا تقصیر طبق ضوابط قانونی عمل شود. در عین حال از اولیاء قانونی ایشان نیز دعوت می کنیم تا در صورت هر گونه ابهام در زمینه روند ارائه خدمات، و یا در صورت شکایت از نحوه برخورد کادر درمان حتما به مراجع ذیصلاح قانونی از قبیل اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و یا سازمان نظام پزشکی مراجعه و با ارائه مستندات شکایت رسمی خود را اقامه نمایند.
همچنین به استحضار هم استانی های عزیزمان نیز می رسانیم که روند اعلام نوع بیماری به فرد مبتلا به سرطان یک روند شناخته شده و قانونمند می باشد که همکاران عزیز پرستار، دستیار، پزشکان متخصص و اساتید فوق تخصصی دانشگاه در بخش سرطان بیماران خردسال و بزرگسال بیمارستان علی ابن ابی طالب(ع) به عنوان مرکز ارجاعی این گروه از بیماران عزیز بر آن اشراف کامل دارند و آن را رعایت می نمایند.. بر اساس این فرایند، اعلام نوع بیماری به فرد بیمار تنها در صورت لزوم (اخذ موافقت برای شروع شیمی درمانی یا اشعه درمانی و یا امثال آن) و پس از کسب اطمینان از آمادگی بیمار و همچنین پس از هماهنگی با اطرافیان قانونی بیمار و صرفا توسط پزشک معالج انجام می شود و خانواده بیماران عزیز مبتلا به سرطان که به بیمارستان علی ابن ابی طالب(ع) مراجعه می نماید به طور کامل از رعایت این روند در این بخش ها مطلع می باشند.
در زمینه عملکرد بیمارستان های آموزشی نیز برخلاف ادعای مطرح شده، بیمارستان های آموزشی آزمایشگاه نیست.
جهت استحضار هم استانی های عزیزمان به عرض می رسانیم که شیوه نوین آموزش پزشکی که امروزه در تمام مراکز علمی دنیا مرسوم و معمول می باشد جزو افتخارات حوزه تمدنی اسلامی- ایرانی بوده که توسط زکریای رازی مورد استفاده قرار گرفته و توسط پزشکان ایرانی به جهان علم معرفی شده است.
این روش علمی که مبتنی بر رده بندی های مختلفی از قبیل دانشجو، کارورز، پزشک عمومی، دستیار تخصصی سال پائین و دستیار تخصصی سال های بالاتر است، هم تضمین کننده کیفیت آموزش پزشکی و هم تضمین کننده استمرار خدمات به بیماران در سال های بعد می باشد و در عین حال به منظور رعایت ایمنی و تضمین سلامت بیماران ضوابط اخلاقی، حرفه ای و قانونی پیچیده و سخت گیرانه ای دارد.
شایان ذکر است بیمارستان های آموزشی، به دلیل حضور جمعی از اساتید دانشگاه و دانشجویان جوان و با انگیزه از پویائی وکیفیت قابل قبولی در خدمات تشخیصی و درمانی برخوردار است و به صورت کلّی و عموما خدمات تخصصی را به علمی ترین شکل ممکن و بر اساس آخرین دستاوردهای روز پزشکی " با حداکثر پوشش بیمه ای و حداقل قیمت تمام شده و دریافت از بیمار در مقایسه با بیمارستان های خصوصی و غیر دولتی" ارایه می دهند، هرچند ممکن است بدلیل ماهیت دولتی آنها، برخی خدمات غیر تخصصی مانند غذا، نظافت و حتی برخورد خدمت دهندگان کاملا مطلوب و کاملا بدون نقص نباشد.
در پایان ضمن پوزش از هم استانی های عزیزی که احیانا در مراجعه به مراکز درمانی با مشکلات و کمبودهائی مواجه می باشند مجددا به اطلاع می رساند روش های شناخته شده و مناسبی برای انعکاس نظرات و شکایات بیماران و مراجعان در زمینه کیفیت خدمات بستری، هتلینگ و تعرفه خدمات وجود دارد که به ترتیب شامل سوپروایزر بیمارستان (بصورت شبانه روزی)، رئیس بیمارستان، اداره نظارت بر درمان، اداره بازرسی و پاسخگوئی به شکایات، حوزه معاونت درمان و حوزه ریاست در دانشگاه های علوم پزشکی می باشد. علاوه بر این سامانه کشوری 190 و سازمان نظام پزشکی نیز مسئولیت رسیدگی به شکایات هموطنان عزیز را بر عهده دارند.
همچنین توجه فرد گوینده این فیلم را نیز به این واقعیت جلب می کنیم که با وجود همه تلاش های صورت گرفته برای جلب رضایت سرمایه گذاران بخش خصوصی و بخش خیریه برای سرمایه گذاری در حوزه درمان در استان، هنوز هم بیمارستان خصوصی و یا خیریه واقعی در استان ما وجود خارجی ندارد و مردم مظلوم ما همچنان از این خدمات محرومند. ضمن تائید مطالبه گری واقع بینانه توسط اطرافیان واقعی بیماران عزیز که از نردیک شاهد تلاش های شبانه روزی همکاران عزیزمان در بیمارستان ها و مراکز درمانی هستند به اطلاع جنابعالی می رساند که انتشار این قبیل صحبت های یک طرفه در فضای مجازی، نتیجه ای جز بی اعتماد کردن مردم به تنها امکان درمانی آنها یعنی بیمارستان های دولتی در استان، دلسرد کردن کادر خدوم بهداشت و درمان و سلب انگیزه نیروی انسانی متخصص برای حضور و ماندگاری در استان ندارد و طبیعتاً آرامش روانی جمع کثیری از مردم را که ممکن است در طول ماه ها یا سال ها نیازی به خدمات درمان و یا مراجعه به بیمارستان ها هم نداشته باشند را نیز در معرض خطر قرار می دهد. لذا توصیه می شود تا تلاش و وجه همت خود را به ترویج فرهنگ مطالبه گری قانونمند، موثر و اخلاق مدار معطوف دارید.
روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان
comment