پرستاران چشمان بیدار نظام سلامت اند، چه در مواقع بحران و چه در زمان عادی
پرستاران به عنوان بزرگترین گروه ارائه کننده خدمات بهداشتی ودرمانی نقش مهمی در زمان بروز حوادث و شرایط بحرانی به عهده دارند و خدمات عمومی سلامت را با برنامه ریزی و زمان سنجی دقیق به شهروندان ارائه می دهند.

پرستاران چشمان بیدار نظام سلامت اند، چه در مواقع بحران و چه در زمان عادی
پرستاران به عنوان بزرگترین گروه ارائه کننده خدمات بهداشتی ودرمانی نقش مهمی در زمان بروز حوادث و شرایط بحرانی به عهده دارند و خدمات عمومی سلامت را با برنامه ریزی و زمان سنجی دقیق به شهروندان ارائه می دهند.
شهناز کیخا مدیر خدمات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حاشیه کارگاه مدیریت حوادث و بلایا در پرستاری عنوان کرد؛
میلیونها نفر از مردم جهان بر اثر بحرانها و تصادفات دچار سانحه می شوند به همین دلیل مقوله پرستاری در بحران اهمیت زیادی پیدا کرده است.
وی ادامه داد ؛آموزش پرستاران برای مدیریت بحران می تواند نتایج مثبتی برای گروه هدف آنان داشته باشد، در همین راستا کارگاههای آموزشی مدیریت بحران در پرستاری هر ۳ ماه در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برگزار خواهد شد.
دکتر عبدالرزاق متخصص طب اورژانس در کارگاه مدیریت حوادث و بحران پرستاری که با حضور جمعی از مترون ها و سو پر وایزرین وکارشناسان پرستاری برگزار گردید با اشاره به اینکه، بحران یک علم است و باید فراگرفته شود و برای آن پروتکل های بومی تدوین و مانورهای سالیانه برگزار گردد، اظهار داشت:
برنامه جامع بحران نیازمند سیستم مدیریتی چند ارگانی می باشد که حوزه بهداشت ودرمان یکی از اجزای عملیاتی آن محسوب می گردد.
وی ادامه داد: در مورد انتقال بیماران در حوادث و بحرانها، پروتکل های رایج اورژانس پیش بیمارستانی متفاوت است واگر رعایت نشود ضمن بالا بردن آمار قربانیان باعث آسیب های جدی در فضای بیمارستانها خواهد شد.
متخصص طب اورژانس اضافه کرد: مدیریت جامع پرستاری شامل برنامه هایی برای کاهش آسیب بعنوان مثال مقاوم سازی ساختمانها، آمادگی قبل از بحران شامل آموزش پرسنل، برگزاری مانورها و پاسخ مناسب به بحران با برنامه های از پیش تعیین شده می باشد که فاز ریکاوری شامل ارزیابی و بازگشت به حالت عادی می باشد.
پرویز سرحدی مترون بیمارستان خاتم الانبیاء زاهدان نیز در حاشیه این کارگاه آموزشی با اشاره به اینکه سامانه مدیریت بحران بصورت شبانه روزی در بیمارستانها فعال است خاطر نشان کرد: فراخوان پرستاران از طریق کد 100 در شیفت های کاری اولین مرحله عملیاتی سامانه مدیریت بحران در بیمارستان هاست.
وی: اجرای دستورالعمل مدیریت بحران در پرستاری به منظور ارائه خدمات بهتر و کاهش اسیب های انسانی را از اصول مراقبت های پرستاری بر شمرد.
مترون بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) زاهدان دومین گام مواجهه با بحرانها را با توجه نوع و شدت حوادث و بحرانها ودر صورت تشخیص و نیاز به منابع انسانی بیشتر، فراخوانی کارکنان آنکال عنوان کرد.
زهره پرند مطلق، مترون بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) زاهدان نیز در حاشیه کارگاه مدیریت بحران اظهار داشت: پرستاران چه در زمان بحران و چه غیر بحران چشمان بیدار نظام سلامت هستند و در زمان بحران آمادگی دو بخش اورژانس و اتاق عمل بعنوان دو بخش حساس ارائه خدمات از اصول مدیریت بحران در پرستاری است.
وی گفت: برنامه ریزی مجزا جهت ارائه خدمات پرستاران در زمان بحران از برنامه های ماهیانه بیمارستانهاست.
شایان ذکر است: کارگاه مدیریت بحران پرستاری با حضور جمعی از مترون ها، سوپروایزرین و پرستاران بیمارستانهای تابعه دانشگاه در سالن معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برگزار گردید.
روابط عمومی وامور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان
ابوالفضل امتحانی
comment