اخبار > تشریح مبانی فقهی و علمی استهلال از دیدگاه فرق اسلامی و پاسخ به برخی از شبهات در نشست "نجوم و علوم اسلامی"

آخرین اخبار و رویدادهای مهم حوزه سلامت، بهداشت و درمان

در راستای برگزاری جلسات هم اندیشی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نشستی با عنوان "نجوم و علوم اسلامی، وقت و تقویم و پاسخ به شبهات استهلال" برگزار شد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظمر رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اعلام این مطلب گفت: به دنبال شبهاتی که اخیرا در خصوص استهلال ماه در شبکه های اجتماعی صورت گرفته است، این جلسه با حضور یکی از عضو هیات استهلال دفتر مقام معظم رهبری بر گزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد زارعی با تشکر از حمایت رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از برگزاری نشست های تخصصی و کرسی های آزاد اندیشی گفت: خوشبختانه این نشست با استقبال اعضاء هیئت علمی دانشگاه همراه بود.
حجت الاسلام و المسلمین قلمکاریان، عضو هیئت استهلال دفتر مقام معظم رهبری نیز در این جلسه گفت: تعداد ستارگان و اجرام آسمانی در کهکشان راه شیری بیش از ۲۰۰ میلیارد است و تاکنون وجود بیش از ۲۰۰ میلیارد کهکشان نیز برای بشر به اثبات رسیده است.
وی با اشاره به آیات متعددی که در قرآن کریم در خصوص علم نجومنازل شده است به بیانی تفسیری از آیات مبارکه 190 و 191 سوره آل عمران پرداخت و گفت: حدود ۲۰۰۰ آیه در کلام الله مجید به موضوع نجوم و آسمان اختصاص دارد و خداوند با تعابیری که عموما دعوت به مشاهده "ملکوت سماوات" است انسان را به مشاهده و تدبر و تعقل در این نشانه ها دعوت می کند.
حجت الاسلام و المسلمین قلمکاریان ضمن ارائه تعاریف و تقسیم بندی های مختلف علم نجوم در کشور گفت: با وجود آنکه بر اساس مطالعات نجومی زمان دقیق شروع و پایان ماه قمری و سایر رویدادهای فلکی با تقریب بسیار بالایی قابل محاسبه است امّا در مجموع دانسته ها ما در خصوص ثوابت و سیارات در مقابل نادانسته های ما بسیار بسیار زیاد است. وی افزود: مرزهایی از کیهان که تاکنون برای بشر مورد شناسایی قرار گرفته است بیش از ۱۴ میلیارد سال نوری است و طبیعی است که با توسعه اطلاعات بشر و گام نهادن در مرزهای فراتری از دانش نجومی و معرفت دینی، مفاهیم عمیق تری برای "ارض" و "سما" متصور خواهد بود.
عضو هیئت استهلال دفتر مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود خواستار تقویت این رشته علمی از طریق توجه مجامع دانشگاهی شد و گفت: بشر راه زیادی تا کسب اطلاع کامل از کنه و ماهیت واقعی سماوات در پیش دارد و انجام تحقیقات و بررسی های مرتبط با نجوم و سلامت یکی از عرصه های دانش در آینده خواهد بود.
وی افزود: متاسفانه در کشور ما با وجود زمینه های علمی و تاریخچه درخشانی که در زمینه علم نجوم وجود دارد ساختارهای دانشگاهی مرتبط با این رشته به درستی شکل نگرفته است.
حجت الاسلام و المسلمین قلمکاریان با بیان پیشینه ای از مطالعات بشر در زمینه علم نجوم گفت: از اوان تاریخ ذهن بشر به دنبال کشف شگفتی های آسمان بوده و دین مبین اسلام به واسطه پیوند دادن بسیاری از مناسک مذهبی با وقت و زمان و توجه به ماههای قمری، نقش درخشانی در توسعه دانش نجوم و علم رصد داشته است. .
وی افزود: 3 نوع تقویم قمری رایج وجود دارد که ۲ نوع آن شروع و پایان ماه قمری را بر اساس نسبت ماه با ستارگان زمینه آسمان(تقویم قمری نجومی) و یا نسبت ماه با ستاره خورشید از جایگاه زمین(تقویم قمری هلالی)می سنجد. قلمکاریان با معرفی تقویم های مختلفی که در بلاذ اسلامی مورد استفاده قرار می گیرد گفت: با توجه به متغییر بودن تعداد روزهای ماه های قمری در این کشور الزاما تقویم اداری و رسمی با تقویم شرعی همخوانی ندارد و بهمین دلیل در شروع سه ماه رمضان، شوال و ذی الحجه در عربستان بر اساس تقویم شرعی و رویت هلال و در بقیه ایام سال بر اساس تقویم رسمی خودشان یعنی تقویم ام القری عمل می کنند.

قلمکاریان با اشاره به روایات متواتر و مستند نبوی که به طور مشترک توسط علمای اهل تسنن و اهل تشیع نقل شده، معیار شروع و پایان ماه قمری را رویت هلال ماه توسط انسان برشمرد و گفت: این احادیث یکی از مصادیق وحدت رویه میان برادران اهل تشیع و تسنن است و همچون سایر دستورات مذهبی برهمه مسلمانان حجّت می باشد. به گفته این مدرس علوم دینی سومین نوع از تقویم قمری که شروع و پایان ماه را صرفا بر اساس رویت و مشاهده مستقیم ماه، آن هم توسط نوع بشر به رسمیت می شناسد در علوم اسلامی و تعیین وقت و استهلال کاربرد دارد.
عضو هیئت استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان تاریخچه تاسیس مرکز تحقیقات استهلال و اقدامات صورت گرفته دراین خصوص گفت: راه اندازی ستاد استهلال توسط مقام معظم رهبری یکی از اقدامات ارزشمند برای ساماندهی این امر و ایجاد وحدت رویه در زمینه استهلال بود و اخیرا برخی از کشورهای اسلامی دیگر مانند امارات متحده عربی نیز در این مسیر حرکت کرده اند. به گفته قلمکاریان در حال حاضر گروه های رصدی متعددی در کشور ما رویت هلال ماه را انجام می دهند که این گروه ها از افراد با تجربه ای تشکیل شده اند و هم برادران اهل تشیع و تسنن و هم عزیزان معمّم و غیر معمّم در این تیم ها عضویت دارند. وی افزود: با توجه به توانمندی ها، تجارب و سوابق این افراد در فعالیت های نجومی نتایج مشاهدات و رصدهای آنان در مجلات معتبر علمی مانند نشریه Sky&Telescope به چاپ می رسد.
قلمکاریان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی شبهات در زمینه ستاد استهلال و انتشار برخی اخبار نادرست در زمینه اعتبارات این ستاد گفت: بر خلاف مطالبی که بعضا در برخی رسانه ها از اعتبارات ستاد استهلال منتشر می شود، هزینه ای که صرف استهلال و تلاش برای رویت ماه می شود حتی به یک صدم مبالغ ادعائی هم نمی رسد و خود من از برای اینکار از یک تلسکوپ شخصی که سال ها قبل خریده ام استفاده می نمایم. وی با اشاره به انتشار برخی از تصاویر هدف دار و شبهه انگیز در برخی فضاهای مجازی گفت: متاسفانه عده ای از افراد با سردمداری فردی با اعتقادات لائیک و ضد دینی که در خارج از کشور زندگی می کند برای بازیچه قرار دادن احساسات و اعتقادات مردم تصاویر برش خورده و گزینشی از ارزیابی های نجومی و فلکی گروه های استهلال را منتشر می کنند. این در حالی است که همه متخصصان نجوم می دانند برای افزایش احتمال رویت ماه تکنیک های خاصّی وجود دارد. قلمکاریان اندازه گیری ارتفاع از افق و جدائی زاویه ای ماه از خورشید را از جمله رایجترین این تکنیک برشمرد و گفت: برای انجام‌ محاسبات‌ رصدی، اندازه گیری مختصات نجومی و تعیین زاویه افق ابزارهای متفاوتی با دامنه قیمتی گسترده وجود دارد و با توجه به اینکه تلاش برای رویت ماه در ارتفاعات صعب العبور صورت می گیرد افرادی که به شکل حرفه ای با مختصات نجومی آشنایی دارند می توانند اینکار را به جای ابزارهای گرانقیمت و پیشرفته با ابزارهای ساده ای مثل تراز بنایی انجام دهند و امکان استفاده از این ابزارها برای افراد متخصص پذیرفته شده و امری رایج محسوب می شود.
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در این جلسه به معرفی نرم افزار های تعیین ماه در نقاط مختلف جهان ازجمله معروف ترین نرم افزار مورد استفاده در کشور امارات متحده عربی پرداخت.
در پایان این جلسه اعضاء هیئت علمی به بیان سوالات و تشریح نقطه نظرات خود در مورد استهلال پرداختند.

روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان